Pere Oliver i «Les Barques de Bou de Mallorca» inauguren el cicle «Converses amb la mar» del Museu Marítim de Mallorca

(10/10/2020)

El Centre Cultural Ses Voltes de Palma, seu central del museu, ha estat l'escenari de la primera xerrada d'aquest cicle, que es farà de manera mensual els dissabtes a les 11.00 del matí

L'oceanògraf Pere Oliver ha estat l'encarregat d'inaugurar el cicle de xerrades «Converses amb la mar» del Museu Marítim de Mallorca i ho ha fet parlant de 'Les barques de Bou a Mallorca'.

Una conferència, al Centre Cultural Ses Voltes de Palma (seu central del museu), que ha comptat amb unes 20 persones presencials i d'altres que han seguit la xerrada a través de les xarxes socials del museu. Durant més d'una hora, Pere Oliver ha explicat l'evolució d'aquestes embarcacions a Mallorca des de la seva aparició a finals del S. XVIII fins als nostres dies.

Així doncs, cal destacar que si la flota d'aquestes embarcacions l'any 1980 era d'un centenar, actualment queden únicament 38 repartides, sobretot, entre Palma, Sóller, Portocolom, Andratx, Cala Figuera, Cala Ratjada, Eivissa i Ciutadella entre altres llocs de les illes.

Per això, ha destacat l'expert, «és molt important cuidar-les perquè són part del nostre patrimoni marítim», explica Pere Oliver. De la mateixa manera, l'oceanògraf ha contat als assistents, els sistemes de pesca i les zones per a fer-ho així com els canvis que s'han donat en els diferents ports de Mallorca en els quals funcionaven aquestes embarcacions.

«Converses amb la mar» és una sèrie de conferències que s'inauguren avui dissabte 10 d'octubre i que tenen com a objectiu, tal com ha declarat el director del centre museístic, Albert Forés Gómez, «acostar el patrimoni i la cultura marítima de Mallorca a la societat en general a través d'una sèrie de xerrades que es podran gaudir una vegada al mes, de moment els dissabtes, en la seu central del museu a Palma».

La segona xerrada del cicle serà el dissabte 14 de novembre, també a les 11.00 hores, sota el títol 'Navegant amb estrelles'. Alfredo Bonet, vicepresident d'AstroMallorca, posarà de manifest l'excés de confiança que tenim en la tecnologia, moltes vegades, sense conèixer-la: Què passa si navegant tenim una fallada elèctrica i ens quedem sense GPS?; ¿Com calculaven la situació nostres avantpassats?...

Alfredo Bonet explicarà també el que és un sextant i un astrolabi, i com li agrada dir sovint «les estrelles són com els ideals: mai s'assoleixen però guien el nostre camí».

Finalment, i per acabar l'any, la tercera xerrada serà a càrrec de Manuel Nadal, Comodor del Club de Mar.

Manuel Nadal ens parlarà dels vaixells clàssics dels anys trenta, quaranta i cinquanta i la seva reconversió i retorn a la navegació com a forma de contribució al seu manteniment, en regates i sortides socials des dels diferents clubs nàutics de Mallorca, com el Club de Mar. Per Manuel Nadal, «es tracta d'unes joies nàutiques que estan molt ben conservades i és un luxe poder navegar en aquests velers clàssics i també gaudir-los des de vora la mar, acudint a les diferents regates que es fan al llarg de l'any».

Aquesta darrera xerrada serà el dissabte 12 de desembre, també a les 11.00 hores i amb ella es tancarà l'any i aquest primer cicle, que tindrà continuïtat el 2021.

Cal recordar que el Museu Marítim de Mallorca té la seu central i les oficines, a més de la proposta de l'espai educatiu projectat pel col·lectiu de Sa Galania, al Centre Cultural Ses Voltes, i que es pot visitar en horari d'oficina, de dilluns a divendres de 09.00 hores a 14.00 hores.

A més, el Museu Marítim de Mallorca té la seva seu al Port de Sóller obert al públic de divendres a diumenge en horari de 10.00 hores a 14.00 hores per poder gaudir del documental «La remor de la memòria», de la Dra. Catalina Gayà Morlà a més de l'espai expositiu i l'intervenció de Sa Galania.

El Museu Marítim de Mallorca garanteix totes les mesures de seguretat i desinfecció per fer-hi un espai segur i lliure de la Covid-19.