CA

Totes les notícies

El Museu Marítim recupera, conserva i difon la memòria oral relacionada amb el Port de Sóller

(04/08/2020)

La presidenta del Consell, Catalina Cladera, i la vicepresidenta i consellera de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística, Bel Busquets, han inaugurat avui al Museu Marítim de Sóller l’espai “La remor de la memòria”, una sala que recupera, conserva i difon el patrimoni immaterial en relació amb el Port de Sóller gràcies al testimoni de 12 persones que han viscut la transformació d’aquest indret des de la dècada dels anys 30 del segle passat fins a l’actualitat, acompanyades del director del Museu, Albert Forés; el batle de Sóller, Carlos Simarro; i la delegada de Cultura del Govern, Catalina Solivellas.

Durant l’acte, la consellera Busquets ha recordat que “el Museu Marítim és l’encarregat de vetllar per la recuperació i conservació del patrimoni marítim i des del principi hem tengut molt clar que això no només fa referència a embarcacions, ormetjos i altres elements del patrimoni material sinó que s’havia de fer feina per a conservar el patrimoni immaterial, que és el que posa en context els elements i que ens ajuda a entendre millor la nostra història”.

D’altra banda la presidenta ha subratllat que el nou espai del Museu Marítim serveix per entendre l’evolució no només del Port de Sóller sinó de tota la costa mallorquina i ha considerat que "la remor de la memòria és una lliçó per aquests temps difícils que vivim i mostra com les mallorquines i els mallorquins sabem reaccionar davant les adversitats i adaptar-nos a les noves realitats".

El treball de recerca l’ha fet la Dra. Catalina Gayà i s’ha centrat en el patrimoni immaterial i la memòria oral del Port de Sóller a través de dotze testimonis, deu persones nascudes a finals dels anys 20 del segle XX i al llarg de la dècada dels anys 30 i dos pescadors més joves, que enllacen els sabers del passat amb els de present.

Tot aquest treball s’ha recollit, treballat i ordenat per a ser exposat a la sala d’audiovisuals del Museu de la Mar de Sóller. Per als vídeos s’ha tingut present la llengua de signes en català, castellà i internacional, amb subtítols en català, castellà i anglès. A més, els textos s’han adaptat a lectura fàcil per tal de garantir l’accessibilitat als diferents públics.

Entre les entitats col·laboradores hi ha la Confraria de pescadors Sant Pere del Port de Sóller, l’Associació de la Tercera Edat del Port de Sóller, l’Associació França a la Vall de Sóller, l’Associació Cultural Port de Sóller.

Els testimonis que han participat al projecte són: Jaume Mayol Garau, Jaume Ensenyat Cifre, Damià Mongeot Vicens, Francisca Mayol Garau, Antònia Munar Esquerdo, Catalina Munar Esquerdo, Maria Bel Cobos García, Bartolomé López Vicens, Ana Maria Crohen Bigot, Ignasi March Pisà, Pep Joan Mayol Albertí, Gori Mayol Duran.

Visita a la tafona de Can Det

La presidenta també ha visitat aquest dematí la tafona de Can Det, la més antiga de Balears encara en funcionament, documentat des dels segle XVI. Les instal·lacions segueixen el procés ancestral de premsat de l’oliva i és l’única a les Illes que funciona amb pedra i premsa. La tafona processa olives que aporten petits propietaris de finques de la Serra de Tramuntana que elaboren oli per autoconsum.

«Des del Consell fem una aposta decidida pel producte local i la seva promoció, com a producte sostenible i de qualitat. Per això esteim treballant en la creació de la marca “Producte de Mallorca”», ha destacat la presidenta Cladera, que ha afegit que «promourem i difondrem un segell distintiu de qualitat que reconeixerà els productes creats o transformats en qualsevol del municipis de la Serra de Tramuntana».

A la visita han acompanyat a la presidenta del Consell el batle de Sóller, Carlos Simarro, els propietaris de la tafona, Tomeu Deyà i Guillem Deyà, i l’enginyer Joan Deyà.