El Consell de Mallorca obrirà una línia d'ajudes de 50.000 euros per a la recuperació d'embarcacions amb valor històric i cultural

(25/09/2023)

El president del Consell de Mallorca i el vicepresident segon i conseller de Medi Ambient han visitat el taller de mestres d'aixa de la institució insular

El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, i el vicepresident segon i conseller de Medi Ambient, Medi Rural i Esports, Pedro Bestard, han visitat aquest dilluns el taller de mestres d'aixa del Consell de Mallorca per conèixer els treballs que, en aquests moments, estan duent a terme els artesans de la institució. El president Galmés ha anunciat que «l'any vinent posarem en marxa una línia d'ajudes per a particulars que tenen embarcacions amb valor històric i cultural, però que s'enfronten a moltes dificultats per reparar aquestes embarcacions, a causa del cost elevat que comporta. Volem protegir el nostre patrimoni marítim i preservar una professió, la dels mestres d'aixa, que és motiu d'orgull per als mallorquins.»

El vicepresident segon i conseller de Medi Ambient, Medi Rural i Esports, Pedro Bestard, ha afirmat que «posar en marxa aquesta línia d'ajudes és una demanda de la Unitat de Patrimoni Marítim del Consell de Mallorca que volem atendre. Aquesta Unitat durà a terme tot el procés de selecció i de valoració de les embarcacions. A més, la Unitat de Patrimoni Marítim supervisarà la reparació de les embarcacions, perquè la facin artesans qualificats i reconeguts. Amb aquesta línia d'ajudes aconseguim preservar el nostre patrimoni marítim, impulsam la feina dels mestres d'aixa que tenen els seus propis tallers i evitam que molts particulars, desesperats per no poder restaurar les seves embarcacions, es vegin obligats a abandonar-les.»

El Departament de Medi Ambient posarà en marxa la línia d'ajudes el 2024. «Estam treballant amb la Unitat de Patrimoni Marítim per tenir-ho tot a punt el 2024 i que els particulars puguin sol·licitar les ajudes. La nostra obligació és protegir aquesta professió tradicional i preservar el nostre patrimoni, i en això es centren els nostres esforços», ha afirmat Bestard.

El taller de mestres d'aixa desenvolupa la tècnica tradicional de construcció d'embarcacions de fusta i els seus objectius principals són la conservació, la reparació i el manteniment de les embarcacions tradicionals, així com la difusió de la professió. Durant la visita al taller de mestres d'aixa, el president i el vicepresident segon del Consell de Mallorca han supervisat la feina de restauració de tres embarcacions que els artesans estan duent a terme. Una de les embarcacions és La Agustina, un llaüt propietat de l'Ajuntament d'Alcúdia. L'altra embarcació que han vist és una barca de fusta petita, propietat de l'Associació d'Embarcacions Tradicionals de Portocolom. Finalment, han revisat els treballs que es fan a El David, una embarcació propietat del Consorci Museu Marítim.

Galmés i Bestard han destacat la feina que fan els cinc mestres d'aixa del taller. «Vull agrair públicament la feina immensa que es fa aquí: el manteniment de les embarcacions del Consell de Mallorca, com La Balear, i tota la tasca didàctica i de difusió que fan, especialment amb els més joves i les escoles», ha assenyalat el president del Consell de Mallorca.